Dunning-Kruger-effekten en den kognitive bias-effekt, som kan observeres, når mennesker med kompetencer på begynderniveau har en tendens til at overvurdere egne evner voldsomt. Effekten, der er dokumenteret og navngivet af psykologerne David Dunning og Justin Kruger, forklares med, at man på dette niveau af forståelse og kompetence endnu ikke har lært at erkende grænserne for deres egne kompetencer. Dunning og Kruger påviste eksperimentelt effekten i 1999 i en serie af eksperimenter, hvor de testede relationen mellem forsøgspersoners bedømmelse af egne evner i forhold til deres faktiske kunnen. Her viste de, at de mindst kompetente individer havde tendens til at overvurdere egne evner. Det gjorde sig gældende både i tests af læseevner, medicinsk praksis, bilkørsel, skak og tennis. Dunning og Kruger foreslog derfor, at inkompetence gør, at et individ vil være ude af stand til at erkende egne manglende kompetencer, være ude af stand til at erkende hvor stor forskel der er på egne kompetencer og det nødvendige eller ønskede niveau, være ude af stand til at bedømme andres evner korrekt og først blive istand til at erkende og forstå deres egen mangel på kompetencer efter de har modtaget træning i evnen.
En inkompetent person kan ikke blive i stand til at erkende egne kompetencer